Mikä saa turistin liikkeelle? (Karjalainen, 17.5.2025)

Voiko kulttuuri olla syy lähteä tiettyyn paikkaan lomalle? Oma lomahistoriani kertoo, että ainakin kaksi kertaa olen valinnut kohteen puhtaasti kulttuuriperustein.

Toisella kertaa suuntasin nuoruudessani Mika Waltarin Johannes Angelos -teoksen innoittamana Konstantinopoliin eli nykyiseen Istanbuliin. Menin myös opiskelukaverini kanssa Odessaan nähdäkseni ne pitkät portaat, joissa lastenvaunut vyöryivät hallitsemattomasti alas Sergei Eisensteinin elokuvassa Panssarilaiva Potemkin.

Nytkin mielessä on kohteita, jotka houkuttavat kulttuurisessa mielessä. Yhden lähikohteen tulevalle kesälle olen päättänyt: menen tutustumaan Suonenjoelle ITE-taiteilija Aulis Jalkasen kotimuseoon.

Esimerkkini eivät edusta valtavirtaa. Useimmiten lomakohteen valinta on monien asioiden summa: hinta, sää, maisemat, nähtävyydet ja aktiviteetit vaikuttavat siihen, mihin lomalle mennään. Ei myöskään ole olemassa yhtä yhtenäistä matkailijaprofiilia. Reppureissaajat, lapsiperheet ja ikäihmiset painottavat eri asioita.

En tiedä, minkä verran Pohjois-Karjalassa tai Itä-Suomessa yhdistetään kulttuuria ja taidetta matkailutuotteisiin. Askeleita tähän suuntaan on kuitenkin otettu niin Kainuussa kuin Pohjois-Karjalassa. On selvää, että ainakin karjalaisuus, Koli maisemana ja taiteilijoiden innoittajana sekä luostarit ovat ainutlaatuisia asioita. Ehkä turisteille voitaisiin tulevaisuudessa tarjota myös maakuntien yhteisiä kulttuuri- ja taidetarjontaa sisältäviä matkapaketteja.

Pohjois-Karjalassa matkailun edistämistä ja markkinointia tekee VisitKarelia. Kuntien ylläpitämän matkailutoimijan tavoitteena on miljoona majoitusvuorokautta vuonna 2030. Tavoitteen suuruutta kuvaa se, että vuonna 2023 yöpymisiä oli puoli miljoonaa.

Jokainen tänne tuleva matkailija on tärkeä. On olennaista, että matkailuyrittäjät, kunnat ja muut toimijat pystyvät tarjoamaan sellaisia palveluita, elämyksiä ja aktiviteetteja, jotka houkuttavat kotimaisia ja ulkomaisia turisteja. Pohjois-Karjalan yhteistä matkailumarkkinointia tehdään yhä enemmän myös ulkomaille, erityisesti Eurooppaan.

Ulkomaisten matkailijoiden lisäämiseksi Joensuun lentokenttä on avainasemassa. Ensinnäkin on turvattava säännöllinen lentoliikenne tavoitteena päästä markkinaehtoisuuteen. Lentokenttä tulee pitää valtio-omisteisen Finavian käsissä. Vielä emme ole nähneet lomailijoiden suoria lentoja Euroopasta Joensuuhun, mutta toivottavasti pian nähdään.

Scroll to Top