Vapaavuori maakuntia kaatamassa

Share |
18.10.2017

Kolumni Karjalainen ja Savon Sanomat 18.10.2017

 

Lähes kaikki maakuntia koskevat lait ovat olleet keväästä lähtien eduskunnan käsiteltävänä. On todettava, että perustuslakivaliokunta ei kesäkuisessa lausunnossaan kyseenalaistanut sen enempää maakunnille tulevia tehtäviä kuin 18 maakunnan määrää. 

Sen sijaan Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on ottanut tavoitteekseen kaataa maakuntauudistuksen. Hänen letkautuksensa huonoimmasta uudistuksesta miesmuistiin tai maakuntauudistuksen vahingollisuudesta kaupungistumiselle eivät perustu faktoihin. Pormestari harrastaa mielikuvapolitiikkaa, jossa maakunnat ja kaupungit asetetaan vastakkain.  

Kerrataanpa mistä maakunta- ja sote-uudistuksessa on kyse. Nyt yli 400 eri organisaatiota hoitaa muun muassa sote-palveluita, pelastustointa, ympäristöterveydenhuoltoa, valtion työvoima- ja yrityspalveluita, aluekehitystä, maakuntien kaavoitusta, maaseutuhallintoa ja lomitusta. 

Uudistuksessa nämä tehtävät kootaan 18 maakunnalle. Miksi näin?  

Ensinnäkin siksi, että saamme ihmisille koko maahan toimivat sote-palvelut. Toiseksi siksi, että nyt valtion ja kunnan välissä on lukuisten eri organisaatioiden himmeli, jonka kokoaminen yhden katon alle maakunnalle on järkevää. Fiksua se on hallinnon sujuvuuden, digin hyödyntämisen, kustannustehokkuuden ja kasvun vauhdittamiseksi. 

Puolustan tiukasti sitä, että ihmisillä, yrityksillä ja eri yhteisöillä on oikeus sujuvaan ja hyvään hallintoon koko Suomessa. Myös siellä, missä on heikompi aluekehitys, korkea työttömyys ja ikääntyvä väestö. Toimivat julkiset palvelut eivät voi olla vain kasvukeskuksissa asuvien tai taloudellisessa nosteessa olevien alueiden oikeus.  

Keskustelussa on unohtunut, että Suomi on EU-maista lähes ainoa, jossa ei ole kunnan ja valtion rinnalla maakuntahallintoa. On totta, että ei ole olemassa yhtä eurooppalaista maakuntahallinnon mallia. Yksi asia yhdistää kuitenkin eri maiden maakuntahallintoa: vaaleilla valitut päättäjät. Tiivistetysti totean: vähemmän himmeliä, enemmän demokratiaa. Tästä tässä on kyse. 

Maakuntahallinto ei ole estänyt esimerkiksi Tukholman, Kööpenhaminan, Amsterdamin tai Brysselin kehittymistä. On vaikea nähdä, että Suomessa maakunnat veisivät Helsingin tai jonkun muun kaupungin tuhon tielle. Hyvällä yhteistyöllä kaupungit ja maakunnat päinvastoin vahvistavat toisiaan.

21.06.2018Digikärkihankkeille kiitosta poikkihallinnollisuudesta ja alustamaisuudesta
06.06.2018Sotea ja Sotkamoa
29.05.2018Kuhasalontien korjaukseen rahoitusta lisätalousarviosta
01.05.2018Viedään maakunta- ja sote-uudistus vihdoin maaliin
30.04.2018Tekoälyä ja ohjelmistorobotiikkaa valtionhallintoon
14.04.2018Puhe Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajain liittopäivillä
21.03.2018Ajankohtaiskeskustelu Suomen aluekehityksestä, kaupunki- ja maaseutupolitiikasta sekä seutukuntien mahdollisuuksista
20.03.2018Onnistunut toimeenpano minimoi muutosriskit
22.02.2018Vapaaehtoiminnasta iloa ja merkityksellisyyttä
16.02.2018Demokratia ja yhteistyö uudistuksen ytimessä

Siirry arkistoon »