Olen äskettäin ollut mukana eri tilaisuuksissa pohtimassa maakunnallista ja itäsuomalaista yhteistyötä kulttuurin ja matkailun näkökulmista.
Voisiko itäisellä Suomella olla yhteinen brändi? Brändihän on mielikuva tuotteesta, se jokin, joka tunnetaan. Se jokin, joka menee tunteisiin ja saa tekemään valintoja.
Yhteistä brändiä on väläytellyt luova johtaja Jani Halme Parikkalasta. Hänen mukaansa yhteistä tarinaa tarvittaisiin alueen kansainväliseen tunnettavuuteen ja kestävään matkailuun. Brändi olisi itäistä Suomea tunnetasolla kuvaava ”se jokin” eurooppalaisille matkan järjestäjille ja turisteille.
Halme ehdottelee yhteisen brändin ankkuriksi ”vettä”. Vesi on vanhin voitehista, kuten Kalevalakin kertoo. Vesi liittyy olennaisesti historiaan. Tänne on tultu vesireittejä pitkin ja tiheämmät asutukset ovat syntyneet hyville holleille järvien ja jokien äärelle.
Vesi liittyy arkeen ja juhlaan. Kalastus ja vesillä liikkuminen on meidän DNA:ssa. Ei ole saunaa ilman vettä. Talvella veden olomuoto muuttuu, jäätyneet järvet antavat erikoisia kokemuksia. Koli-Vuonislahti -jäätie, se tekee vaikutuksen meihin paikallisiinkin. Pilkillä olemisessa on oma salaisuutensa. Avantouinti hurmaannuttaa.
Minusta ei ole brändinikkariksi. Innostun kuitenkin herkästi, kun joku toinen näkee mahdollisuuksia siinä, missä itse ei hoksaa. Meistä sisävesien lapsista on jännää uida meressä, mutta espanjalainen hämmästelee, voiko meidän makeissa vesissä uida.
Miksi yritän tunkea Itä-Suomi -ajattelua sinne ja tänne?
Matkailun ammattilaisten mukaan itäisen Suomen matkailu ei nouse uusiin sfääreihin kotimaan matkailijoilla. Monissa maakunnissa tähyilläänkin Eurooppaan ja hyvä niin. Kymi-Kainuu -akselilla asuu vajaat 900 000 asukasta. Euroopasta katsoen se on vähän.
Tunnemme kuntien heikon taloustilanteen. Valtioltakaan ei ole luvassa rahaa maakuntien omiin markkinointiponnistuksiin. Harvassa ovat itäsuomalaiset matkailualan yritykset, jotka kykenevät tekemään omaa markkinointia Suomen rajojen ulkopuolelle.
Kaikki sellainen, joka vie koko Itä-Suomen matkailua eteenpäin, on tavoittelemisen arvoista. Tarvitsemme toimeliaisuutta ja elämisen voimaa. Yhteinen brändi voisi olla askel, joka säteilisi pidemmässä juoksussa hyvää koko Itä-Suomeen.
Sanotaan useammin kyllä kuin ei, myös itäsuomalaiselle yhteistyölle.